A kerékpár gyógyíthatatlanul megfertőződött

A kerékpár tulajdonosok éveken át szívósan ellenálltak és azt gondolták, hogy a kerékpár, mint az emberiség egyik legnagyobb mérnöki teljesítménye, immun marad az elektromos fertőzés vírusával szemben.

Hannes Neupert

 

Amikor a 90-es évek elején az egyik első ExtraEnergy teszt a »Radfahren« szakfolyóiratban, az akkori ADFC-ben (Allgemeiner Deutscher Fahrrad Club – Általános Német Kerékpárosklub), nyomatásban megjelent, tömegesen érkeztek a szerkesztőségbe a felháborodott olvasói levelek, akik a cikk szerzője szemére hányták, hogy hogyan jutott eszébe »motorkerékpárokról írni« egy olyan folyóiratban, amely a tiszta izomerővel hajtott »velocipede« szent ügye mellett száll síkra!

Sok kerékpáros sértésnek vette már annak a gondolatnak a felvetését is, hogy a kerékpár motoros támogatást kapjon. Különösen a politikailag elkötelezett és szervezett kerékpárosok számára volt elképzelhetetlen, hogy egy pedelecet egyáltalán akár ki is próbáljanak. Az ön- és a világkép része volt, hogy a szeretett kerékpárt szinte vallásos alázattal naponta feltolják a hegyre vagy, hogy alaposan megizzadjanak – kvázi önsanyargatást végezzenek – a tiszta környezet megőrzése, az alkotás fenntartása és a következő generációk érdekében…

Az elmúlt 100 év fejlődési trendjeinek elemzése azt mutatja, hogy erős és áttekinthetetlen tendencia mutatkozott az elektrifikálás irányába, és ez a tendencia az utóbbi 30 évben az elektronika tökéletesített formájában csúcsosodott ki. A kerékpárágazat hosszú ideig immunnak tűnt ezzel szemben, azonban legkésőbb 2010-ben mondható el, hogy a kerékpár, mint életünk utolsó mechanikai tárgyaink egyike, elektromosság fertőző vírusával megfertőződött és gyógyíthatatlanul fertőzött is marad.

17.jpgAz ExtraEnergy megítélése szerint a tisztán mechanikus kerékpár a jövőben már csak néhány eldugott helyen képes túlélni, az elektromossággal fertőzött kerékpárok kiszorítják őket. Más mechanikai eszközökkel ez már korábban hasonlóképpen megtörtént. Ma ezek már csak, mint kultusztárgyak vagy dekorációs elemek képesek tovább vegetálni. A már majdnem kihalt tárgyakra néhány példa: mosódeszka, mechanikus írógép, mechanikus telefon, mechanikus automobil, a mechanikus/vegyi fényképezőgép vagy a bakelit hanglemez.

Ezek esetében az ember ugyan felsóhajt, hogy »tulajdonképpen kár értük«, azonban valóban hiányoljuk-e napi életünkben ezeket a termékeket? Természetesen trendi volt egy bakelitlemezt feltenni a lemezjátszó forgótányérjára és az analóg technika lehetőségei által adva a zenét recsegés-ropogás kíséretében meghallgatni. Ma már azonban ezt a terméket gyakorlatilag teljesen kiszorította az MP3 fájl. Hanglemezeket ma már csak nosztalgiából hallgatunk, és többnyire digitalizáljuk azokat.

Ha azonban a múlt század 80-as éveiben egy hanglemezkereskedőnek valaki megkísérelte volna elmagyarázni, hogy a fejlődés milyen irányba fog haladni, teljesen bolondnak tartotta volna azt a személyt és a hanglemez mellett tört volna lándzsát. Hasonlóképpen történik ez ma sok kerékpárgyártó céggel és kereskedővel is, akik teljes mértékben még nem hajlandók elfogadni azt, hogy a mechanikus kerékpárnak az elektromos fertőzés vírusából való kigyógyulásra már nincs esélye, hanem a továbbfejlesztés általi feltámadás marad meg számára. A mechanikus meghajtású kerékpár meghalt, éljen a pedelec!

 

Az elektromos fertőzés vírusának szimptómái

- A vírus rendkívül fertőző, azaz egyre több vásárló dönt az fertőzött elektromos termék mellett. A vásárlók számának növekedése a fertőzési folyamatban az újonnan megjelenő funkciók és az azzal kapcsolatos felhasználási területek miatt ugrásszerűen növekszik (3 – 30-szorosára).

- A termék elektromosan fertőzött változatát a megfertőzött vásárlók szívesen megfizetik. A számos kiegészítő funkció az, amiért ezt teszik. Az árak a 3 – 4-szeresükre emelkednek.

- Az új termékfajták élettartama nagyon sok esetben rendkívül rövid, aminek az ökológiai hatása negatív. Az új műszaki lehetőségek miatt a termékek egyre gyorsabban avulnak el és a vásárlók szinte égnek a vágytól, hogy követhessék a gyors változásokat. Az EnergyBus Standard erre a következő megoldást kínálja: mindent a vásárlók és a környezet érdekében, akkor is, ha sok gyártó mindenből újat kíván szállítani.

 

 

←  Növekedés hátszélben   |  Az információk mobilitást és biztonságot nyújtanak  →