Meghajtó egység elhelyezése Elöl, középen, hátul
A motor optimális elhelyezése kérdés megválaszolása – tudniillik az, hogy a kereken elöl, középen vagy hátul van-e – nem egyértelmű. Ha az autónál, ahol front-, közép- és farmotor elhelyezések lehetségesek, a pedeleceknél szintén alkalmazástól függően az elhelyezés eltérő lehet, amelyhez megfelelő műszaki megoldások szükségesek. A következő fejezetben a különböző meghajtási helyzetek előnyeinek és hátrányainak áttekintését adjuk.
Hannes Neupert
Agymotor a hátsó kerékben
+ Jó trakció (tapadóképesség) diamant vázgeometria esetében
+ Fogaskerékváltók esetében többnyire kombinálható a már meglévő váltókkal (egyes rendszerek integrált agyváltóval is kaphatók, pl. BionX)
+ Általában utólag könnyen felszerelhető
– Kerékcserekor a vezetékeket le kell csatlakoztatni
– Csomagtartóval kombinált akku – a hátsó kereket nagyon terheli
– A rugózatlan plusz tömeg a futókereket terheli
– Legtöbb esetben kontrafék nem lehetséges
Középmotor
+ Jó trakció (tapadóképesség) diamant vázgeometria esetében
+ A hajtómű súlya a kerékpár közepén van és rugózott váz esetében a rugózott területen belül
+ A futókerekeken nincs plusz mozgó tömeg
+ Kerékdefekt esetén nem kell a kábeleket lecsatlakoztatni – a futókerekek ugyanúgy vannak, mint a klasszikus kerékpárnál
+A kompakt elhelyezés és a rövid kábelek miatt nem hajlamos a meghibásodásra
+A keretbe történő jó beépítés esetén a szerelés egyszerű
– Nem, ill. csak nehezen lehetséges utólagos átalakítás, mivel a középmeghajtások általában speciális keretben vannak elhelyezve (kivétel Sunstar)
– A kerékpárkonstrukciónál magas a fejlesztési ráfordítás
– Nem mindig kombinálható kontrafékkel
Agymotor az első kerékben
+ A pedelec egyszerű felépítése
+ Utólag egyszerűen felszerelhető
+ Az izomerő átvitel sebességváltó megválasztásának korlátlan lehetősége
+ Kontrafék egyszerű módon lehetséges
– Hegymenetben és csúszós úttesten könnyen adódnak tapadási problémák (az első kerék kipörög, ha az elülső kereken nincs megfelelő terhelés vagy ESP).
– Erős motor utólagos felszerelése esetén a nem erre méretezett villákra potenciális baleseti veszély
– Rugózatlan plusz tömeg a futókereken