Meghajtó egység elhelyezése Elöl, középen, hátul

A motor optimális elhelyezése kérdés megválaszolása – tudniillik az, hogy a kereken elöl, középen vagy hátul van-e – nem egyértelmű. Ha az autónál, ahol front-, közép- és farmotor elhelyezések lehetségesek, a pedeleceknél szintén alkalmazástól függően az elhelyezés eltérő lehet, amelyhez megfelelő műszaki megoldások szükségesek. A következő fejezetben a különböző meghajtási helyzetek előnyeinek és hátrányainak áttekintését adjuk.

Hannes Neupert

 

Agymotor a hátsó kerékben


22.jpg+ Jó trakció (tapadóképesség) diamant vázgeometria esetében

+ Fogaskerékváltók esetében többnyire kombinálható a már meglévő váltókkal (egyes rendszerek integrált agyváltóval is kaphatók, pl. BionX)

+ Általában utólag könnyen felszerelhető

 

– Kerékcserekor a vezetékeket le kell csatlakoztatni

– Csomagtartóval kombinált akku – a hátsó kereket nagyon terheli

– A rugózatlan plusz tömeg a futókereket terheli

– Legtöbb esetben kontrafék nem lehetséges

 

Középmotor

23.jpg+ Jó trakció (tapadóképesség) diamant vázgeometria esetében

+ A hajtómű súlya a kerékpár közepén van és rugózott váz esetében a rugózott területen belül

+ A futókerekeken nincs plusz mozgó tömeg

+ Kerékdefekt esetén nem kell a kábeleket lecsatlakoztatni – a futókerekek ugyanúgy vannak, mint a klasszikus kerékpárnál

+A kompakt elhelyezés és a rövid kábelek miatt nem hajlamos a meghibásodásra

+A keretbe történő jó beépítés esetén a szerelés egyszerű

 

– Nem, ill. csak nehezen lehetséges utólagos átalakítás, mivel a középmeghajtások általában speciális keretben vannak elhelyezve (kivétel Sunstar)

– A kerékpárkonstrukciónál magas a fejlesztési ráfordítás

– Nem mindig kombinálható kontrafékkel

 

Agymotor az első kerékben

24.jpg+ A pedelec egyszerű felépítése

+ Utólag egyszerűen felszerelhető

+ Az izomerő átvitel sebességváltó megválasztásának korlátlan lehetősége

+ Kontrafék egyszerű módon lehetséges

 

– Hegymenetben és csúszós úttesten könnyen adódnak tapadási problémák (az első kerék kipörög, ha az elülső kereken nincs megfelelő terhelés vagy ESP).

– Erős motor utólagos felszerelése esetén a nem erre méretezett villákra potenciális baleseti veszély

– Rugózatlan plusz tömeg a futókereken


 

←  Elektromos mobilitás kezdők számára   |  Meghajtás  →