Meggyőző próbaút a pedelec-kel és az e-bike-kal A Go Pedelec teszt IT Show
Az új technológiáknak kipróbálhatónak, ezáltal meggyőzőnek kell lenniük. Az elektromos járművek esetében a próbaútnak– mint érvnek – van a legmeggyőzőbb ereje. Miután a szkeptikusok, a tesztpályán néhány kört megtettek, mosolygós elektromos kerékpározókká válnak. A jármű új elkötelezettei gyakran olyan emberek, akik már évek óta nem kerékpároztak.
Nora Manthey
Az ExtraEnergy tapasztalati adatai, melyeket 1997 óta a Test IT Track néven futó tesztpálya programjuk segítségével gyűjt a világ minden részében, megegyeznek más tanulmányok adataival. Han Goes a Q Square Consultants munkatársa egy közvélemény-kutatásban - amikor egy rövid tájékoztatás után az interjúalanyokat a próbaút előtt és után is megkérdezték - az összes megkérdezett 50 %-a úgy nyilatkozott, elképzelhetőnek tartja, hogy a közeljövőben pedelecet vásárol. Larry Pizzi az USA-beli Currie Technologies ügyvezetője ezt a számot az értékesítési adatokkal erősíti meg. Azt mondja, akkor van meg annak az esélye, hogy az értékesítések 50 %-kal növekednek, ha az ügyfeleket először kerékpárra ültetik.
A svájci »Elektromos kerékpárok – hatásuk a mobilitási viselkedésre« című tanulmány a pedelecnek mint új közlekedési eszköznek a lehetőségét hangsúlyozza és úgy véli, hogy bizonyos közlekedési eszközök helyére léphet. A szerzők ebben a tanulmányban a könnyű elektromos járművek promóciójának fókuszába az erősen motorizált háztartásokat állították, mivel a könnyű elektromos járművek különösen alkalmasak a városon belüli (rövid) autóutak helyettesítésére. Ezeket már »nemcsak« elég a kerékpárosoknak ajánlani, hanem meg kell mutatni, hogy az elektromos kerékpár az autó alternatívája.
elektromobilitás »divatos« és zöld
A megnövekedett autózási költségek és a fokozott környezettudatosság miatt erősödik a pedelec irányába mutató trend, ami a megváltozott mobilitási viselkedésben nyilvánul meg. Egy 2007. évi európai közlekedési törvény előkészítésére vonatkozó felmérés azt igazolta, hogy az uniós polgárok 56 %-a már megpróbált a benzinnel takarékoskodni, mégpedig úgy, hogy gyalogosan közlekedett vagy kerékpárra szállt.
Ha az autóról többen átváltanának a pedelecre vagy az e-bike-ra, a közlekedés okozta CO2kibocsátás, amelynek 50%-át az EU-ban a személygépkocsik okozzák jelentősen csökkenthető lenne. A pedelecekben jelentős potenciál van arra, hogy az embereket kiszállítsa az autóból és kerékpárra ültesse, mivel a kerékpározás nehézségei – mint az emelkedők, ellenszél – a pedeleckel megszűntnek tekinthetők. Az autósok eddig számukra ismeretlen élményt szerezve élhetik át az »előrehaladást«, csupán lehetőséget kell nekik erre biztosítani.
test it show
A Test IT Tracks olyan tesztpályákat jelent, amelyek kiállításokon, vásárokon vagy más rendezvényeken kerülnek kiépítésre. Itt minden típusú pedelecet és e-bike-ot ki lehet próbálni. A pályán kanyarok, egyenes szakaszok és egy majdnem 20 m hosszú 10 %-os emelkedő van. Itt kipróbálható az új jármű minden erőssége, pl. a rásegítés hegymenetben.
Amíg a Test IT Tracks eddig csak bizonyos helyen tűnt fel, addig az ExtraEnergy 2011-től, erőit összpontosítva a Test IT Show-ra helyezi a hangsúlyt. Most három mobil tesztpálya járja be komoly partnerekkel együttműködve egész Európát. Nyolc gyártó mutatja itt be az európaiaknak járműveit. A Test IT Show része a Go-Pedelec EU-s projektnek. Az európai uniós rendezvényeken kívül a Test IT Show vásárokon, fesztiválokon és más rendezvényeken is jelen van.
A pedelec és az e-bike bemutatása egy szűk kerékpáros publikumtól elmozdulva, a kerékpár iránt nem érdeklődők széles tömege felé fordult. Nemcsak a kerékpár- és turisztikai kiállítások stb., hanem városok, községek és régiók, bevásárlóközpontok, cégek és magánszemélyek ingatlanai is a Test IT Show helyszínévé válhatnak. Amire ehhez szükség van, az csupán a tér, az emelkedők, a járművek, a tanácsadók – ezeket ExtraEnergy és partnerei magukkal hozzák.
A pedelec a gyakorlatban Próbaút a meggyőzés érdekében
A GoPedelec! projekt 2009-ben négy város, három non-profit szervezet és három vállalat összefogásával indult. Az ausztriai, csehországi, németországi, magyarországi, olaszországi és hollandiai partnerek közös célja az, hogy a pedelecet a lakosok és a helyi politikai döntéshozók számára ismertté tegyék.
go pedelec! road show
A projekt leghangsúlyosabb és legmeghatározóbb eleme az ún. Road Show, amely öt országban került megrendezésre. Itt a lakosoknak lehetőségük volt az elektromos hajtásrásegítéses kerékpárok, a pedelec kerékpárok egy külön erre a célra kialakított tesztpályán történő kipróbálására. Ezt a gyakorlatot az Extra-Energy egyesület vezette be, amely 1997 óta a pedelecet így reklámozza. A GoPedelec! projekt esetében egy emelkedővel rendelkező tesztpálya került felállításra néhány napra különböző helyeken. Az érdeklődők itt különböző pedelectípusokat ingyenesen próbálhattak ki és részletes tájékoztatást kaptak a pedelec típusú kerékpárokról. Ezenkívül különböző olyan rendezvényekre is sor került, melyek véleményformálókat és bizonyos célcsoportokat céloztak meg:
➢ Konzultáció és tapasztalatcsere helyi döntéshozókkal
➢ Tréning és konzultáció kerékpár-kereskedőkkel
további akciók
Helyi pilotprojektek a következő témákban
➢ Töltőállomások
➢ Kerékpárparkolók
➢ Bérleti és / vagy kölcsönző rendszerek
➢ Kooperáció az egészségüggyel
➢ A jelen kézikönyv és annak fordítása
➢ Piaci elemzők, polgárok és politikusok megkérdezése
➢ Hálózat kiépítése tapasztalatcsere céljából a különböző önkormányzatok között.
GYAKORLATI TANÁCSOK
✔ A kipróbálás minden reklámnál többet ér. Biztosítani kell lehetőséget a pedelec kipróbálására. Még a legnagyobb szkeptikusok is széles mosollyal szállnak le a pedelecről.
✔ A rendezvényekre célirányosan kell meghívni vendégeket: véleményformálókat, potenciális terjesztőket, úgy mint politikusokat, szakkereskedőket és más szervezeteket.
✖ A bemutatókon minél több gyártó minél több termékkel képviseltesse magát! A pedelecek nagyon különböznek egymástól, ugyanúgy, mint az igények, az elvárások és az ízlések.
← Pedeleckel menni egyszerűen elképesztő érzés | A pedelec a politika látókörében →