Növekedés hátszélben, a pedelecek értékesítése és forgalmazása fokozatosan nő
Európában az értékesített pedelecek száma 2010-ben meghaladja az egymilliót. Amire a 2008 óta a folyamatosan növekvő értékesítési számok következtetni engedtek, valósággá vált. Az elektromos kerékpárok piaca virágzik, mégpedig egyre több olyan ország részvételével, amelyek átnyergeltek a pedelec »igáslóra«. Időközben nemcsak az értékesítési számok, hanem a vásárlók fokozott minőségtudatossága eredményeként az egyes járműfajtákra eső forgalom is nagymértékben megnövekedett.
Nora Manthey
A pedelecek iránt nagy a kereslet, mindenekelőtt az európai piacokon – Németországban, Hollandiában és 2009 óta Ausztriában is. A Bike Europe szakfolyóirat piaci jelentése szerint 2010-ben az elektromos kerékpárok értékesítése Európában meghaladta az egymilliós darabszámot. 2015-re 3 millió darabszámmal számolnak, miközben az értékesített elektromos kerékpárok nagy része pedelec lesz. Az értékesítési számok növekedése mellett szól továbbá új, nagy termelési kapacitásokkal rendelkező szereplők beszállása a pedelecpiacba. Az autógyártók beszállító cégei, mint Bosch (2010) és Brose-SEW (2011), lépésüket az elektromos mobilitás jövőbeli ígéretes lehetőségeivel indokolják. További konszernek, mint a Siemens, a Marquardt, a Samsung, a Höganas, a Migros, a Volkswagen és nem utolsó sorban olyan autógyártók, mint a BMW, a Daimler, az Audi, az Opel, a Toyota és a Honda szintén követik a trendet termékeikkel.
A PEDELEC MINT PIACI SLÁGER
2008 óta a pedelec eladások számai gyorsan emelkednek, gyakran 50%-kal vagy még többel az előző évhez viszonyítva. Legdinamikusabban növekednek az eladási számok Hollandiában, amely egyébként a legmegérettebb piac a termékre. Itt azt lehet megállapítani, hogy a pedelecek növekvő elfogadottságával ezek már a hagyományos kerékpárokat helyettesítik. A pedelecnek ez az önállósulása Európában is megmutatkozik. Amíg a kerékpár-értékesítések 2009/2010-ben a kemény tél és a csapadékos nyár miatt összességében csökkentek, addig a pedelec értékesítési számok tovább növekedtek. A Zweirad Industrie Verbandes (Kerékpáripari Szövetség) számai szerint ez ráadásul nagyon konzervatív becslés.
Ezek a számok nem felelnek meg az európai behozatali számoknak, melyek lényegesen nagyobb darabszámokra engednek következtetni. A Bike Europe szerint egyedül csak Kína 2009-ben 190.000 e-bike-ot hozott be Európába. Ha még ráadásul hozzávesszűk a növekvő termelési számokat, ExtraEnergy e.V. valamint az ipar szakértői egyetértenek abban, hogy az Electric Bike World Report (EbWR) adatai korrektek és 2009-ben már 750.000 elektromos űzemű kerékpár volt forgalomban Európában.
Az ExtraEnergy e.V. azt feltételezi, hogy Németországban 2011-ben kereken 340.000 pedelecet értékesítettek és 2010-ben már 250.000 volt ezeknek a száma. 2012-re 450.000 darab értékesítésére lehet számítani. Kína ezzel a pedelec és e-bike legnagyobb szállítója az európai piacra. A Nationales Statistikamt adatai szerint ott több mint 100 millió e-bike van forgalomban. A kínai gyárak évi termelése 58.000-ről (1998) 33 millióra (2011) növekedett.
A német Derby Cycle AG értékesítési számai 2011 első fél- évére 39.000 értékesített pedelec-kel szintén megfelelnek a fenti becslésnek. Az előző évi ugyanezen időszakában ez még csak 17.000 volt. Tehát a növekedés 134 %-os. Stefan Limbrunner a KTM szóvivője Ausztriában egy szabályos pedelec boomot állapított meg.
Limbrunner több mint 23.000 darab 2011-ben értékesített pedelecről számol be. 2010-ben ez 7.000 volt szemben a 2009-ben értékesített 700 darabbal. Mindenekelőtt a sportos modelleket keresték – elektromos meghajtású mountenbike-okat – melyekből a KTM eRace az eddig legtöbbet vásárolt kerékpárként vonult be a cég történetébe. A holland Accell csoport, amelyhez a Winora is tartozik
2011 évi űzleti jelentésében arról számol be, hogy ugyan az esős nyár és az általános gazdasági helyzet miatt az értékesítési szá-mok elmaradtak a várakozástól, azonban mindezek elle- nére nagyobbak voltak mint 2010-ben. CEO René Takens arról számol be továbbá, hogy »a kereslet Németország- ban továbbra is erős marad, mindenekelőtt a pedelecek és az innovatív sportkerékpárok iránt«
PEDELEC AZ ÁRREKORD A DÖNTŐ
Kűlönösen a fejlett piacokon figyelhető meg a vásárlói magatartás megváltozása. Úgy Kínában, mint Hollandiában és Németországban megfigyelhető a kerékpárok átlagárának növekedése. Ez valószínűleg a pedelec iránti növekvő kereslettel magyarázható, még abban az esetben is, ha ez csak a legfrissebb statisztikai adatokban – és ráadásul gyakran nem is kűlön csoportosítva – kerűl közlésre. Egy pedelecért egy német 2011-ben ZIV szerint 490€-t fizetett, 2005-ben ez még csak 345 € volt.
Hollandiában jelenleg már átlagosan 916 €-s rekordárat fizetnek, amit a RAI ipari egyesűlés kifejezetten az elektromos kerékpárok megjelenésével indokol. A RAI továbbá azt is megállapítja, hogy a vásárlók nagyobb tapasztalattal rendelkeznek, magasabb követelményeket állítanak a termékkel szemben és készek azért fizetni is. Így már alig van a holland piacon ún. olcsó bicikli és a vevők a pedelec várható 1500 €-s árát is elfogadják.
A fejlődés az új és minőségtudatos célcsoportok irányában ezenkívűl a modellek szélesebb spektruma is erősíti ezekben az országokban. Így Hollandiában, Bike Europe szerint, a 28 kűlönböző márka 323 modellje volt jelen a piacon. A piacvezetők a már hírnevet szerzett kerékpárgyártók maradnak, mint pl. Gazelle, az Accell csoport és Giant, akik az értékesített modellek 55 %-át gyártották.
Hasonlóan pozitív az árak alakulása Kínában. Itt a Nemzeti Statisztikai Hivatal az emelkedő ár- és minőségszintet elsősorban az olyan új célcsoportok elérésének tulajdonítja, mint például az egyetemisták. Ezek számára az optika, a teljesítmény, a minőség és szolgáltatás sokkal fontosabb, mint az ár.
Az Európába irányuló tajvani export szintén ezt a változást erősíti meg. A Taiwan Bicycle Association szerint az export összességében csökkent, azonban egyidejűleg az exportált termékek átlagos ára 32%-kal 372$-ra nőtt. Ezzel Tajvan már »nem az alacsony és középkategóriás kerékpár piacra exportál, hanem a magasabb árkategóriásra«, nyilatkozza Tony Lo a Taiwan Bicycle Association elnöke.
ELEKTROMOS KERÉKPÁR MINT TREND MEGHATÁROZÓ
Az ágazat szereplői, mint Han Goes a Q2 Consultants munkatársa, egy ismét bekövetkező trendváltozást prognosztizálnak. Azt feltételezi, hogy az új modellek új vevőket fognak hozni, azaz az új technológia még csak a dizájn és koncepcionális lehetőségei kezdetén áll. Ezt a kerékpáriparnak időben fel kell ismernie, mivel kűlönben a többi piaci szereplő, mint az autóipar, kiszoríthatja a piacról.
Az ExtraEnergy e.V. munkatársa Hannes Neupert szintén úgy tartja, hogy az elektromos kerékpárok növekedési lehetősége még egyáltalán nincs kimerítve. Azt feltételezi, hogy a pedelec a hagyományos kerékpárt fokozatosan helyettesíti majd és reális szcenárióként 2018-ra évi 1,6 milliós darabszámot prognosztizál. A könnyű elektromos járművek ágazat sikerét a műszaki fejlődés mellett a növekvő terméksokféleségnek és az alapvető image változásnak köszönheti. Amit néhány évvel ezelőtt, mint »nagyi bevásárló bringáját«, még megmosolyogták, ma már trendjárműnek számít. 2008-ban a pedelec először csak az újságok címszavaiban jelent meg, majd az iparban és a kereskedelemben, végűl a háztartásokban is egyre jobban elfogadottá vált.
A növekvő benzin- és energiaköltségek, továbbá a gazdasági válság a mobilitás vonatkozásában a gondolkodásmód megváltozását váltotta ki. A klímaprobléma és a globális politika irányításának csődje miatt a pedelec az önkormányzati politika nézőterébe mint környezetbarát, modern és városi közlekedési eszköz jelenik meg. Az a szólás, miszerint »think global, act local« (gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan) kipróbálási lehetőséggel egybekötött rendezvényekkel és információkkal, kiállításokkal és pedelec kölcsönző hálózattal gyakorlati tartalmat kap.
← A pedelec mint trendtermék | A kerékpár gyógyíthatatlanul megfertőződött →