Let’s go solar! A fiatalok felfedezik a pedelecet
A fiatalok felnőtté válásukkal gyorsan megváltoztatják mobilitási szokásaikat. 16 évesen a kerékpárról a mopedre váltanak, 18 évesen megszerzik a jogosítványt. A »Let’s go solar« projekt a dornbirni ifúsági központban (Vorarlberg, Ausztria) alternatív közlekedési eszközöket, mindenekelőtt pedeleceket kínál fel a fiatalok számára gyakorlati alkalmazásra. Az ingyenes kölcsönzés célja a fiatalok érdeklődésének felkeltése, továbbá kísérlet arra, hogy mobilitási magatartásukat egy környezetbarátabb irányba változtassák meg.
lebonyolítás
A projektet 2009 tavaszán indították és 2009 júniusában 1.500 €-s áron beszereztek három »Landrad« típusú pedelecet, mivel a »Landrad« jó hírnévnek örvend. Ezenkívül két olcsó Swiſt 140 márkájú pedelecet is vásároltak Kínából, melyek viszont silány minőségűek voltak és hamar tönkrementek. Mindezek mellett az ifúsági központ munkatársai a városban maguk is használták a pedeleceket a fiatalok felkeresésére. Ezt követően azok a fiatalok is kipróbálták a pedeleceket, akik az ifúsági központot felkeresték. Most lehetőség van arra, hogy a kerékpárokat egész napra is kikölcsönözzék. A pedelecek mellett elektromos moped és segway (elektromos robogó) is kikölcsönözhető.
A projektet elsősorban a dornbirni ifúsági központon belül valósítják meg, azonban nyilvános rendezvények keretében is rendszeresen ismertetik. Így a fiatalok hasonló érdeklődésű felnőttekkel is kapcsolatba kerülnek.
költségek
A projekt költségei kb. 7.000 €-t tesznek ki. Ebből 4.500 €-t a három pedelec vásárlására fordították, a fennmaradó összeget az ifúsági központ munkatársainak fizetésére és a nyilvános rendezvények szervezésére költöttek el. A költségeket a város, a tartomány, az állam, az EU (Interreg IV), a munkaközvetítő szervezet (AMS), a HIT Alapítvány és a Rotary Club viselte. Az egyéb költségek, személyzeti és javítási költségek, kb. 800 €-t tesznek ki havonta.
eredmény
A projekt nagyon sikeresnek bizonyult, mivel azoknak a fiataloknak az érdeklődését, akik a dornbirni ifúsági központot felkeresik, gyakorlatilag játékosan sikerül felkelteni és rávenni őket a mobilitással kapcsolatos beállítottságuk újragondolására. Ma már nyitottabbak az új mobil közlekedési eszközökre. Ezenfelül mobilitás-viselkedésük bátrabb és önmeghatározó lett. A fiataloknak ez a divatváltása remélhetőleg tartós marad és a projekt a jövőben még több emberhez el fog jutni.
A projekt sikerét alapvetően a »megfelelő nyelvezet« kiválasztása határozta meg, amely képes fiatalokat megszólítani és motiválni. Ezért kell megfelelő képzettséggel rendelkező munkatársat bevonni.
Dr. Martin Hagen · martin.
GYAKORLATI TANÁCSOK
✔ Vásárlás előtt célszerű alaposan körülnézni a különböző termékek között, mivel az árak és a minőség gyakran eltérőek.
✔ A fiatalok motiválására pedeleces kirándulások szervezése.
✔ A súlypontot a »szórakozás« tényezőre kell helyezni.
✔ A különböző elektromos járművek bemutatásakor el kell kerülni, hogy a fiatalok unatkozzanak.
✔ Versenyek és akadálykerékpározás szervezése.
✖ Hosszútávon az olcsó termékek nem kifizetődők.
✖ A száraz agitálás nem meggyőző, a játékos gyakorlat viszont igen.