A pedelec energiaautotark Valójában mi az ökológiailag fenntartható?

A »fenntarthatóság« fogalom eredetileg az erdész szakmából származik, azonban használata időközben inflálódott és sok tekintetben összekuszálódott. A »fenntarthatóság« túlnyomó részt tetszés szerint használt jelentésével szemben a szó »energiaautark« jelentése az utóbbi években jobban a figyelem központjába került. A pedelec az egyéni vagy a települési autark koncepcióban a mobilitás egy lényeges építőköve lehet. De vigyázat, a fenntartható energia kizárólag csak megújuló energia, és ebben az esetben is érdemes ezt a témát alaposan körüljárni.

Tomas Lewis

 

pedelec_eletelutja.jpg

 

Az intuitív módon is jól értelmezhető fenntarthatóság fogalom lopakodó felpuhulását már a korábban elhunyt német csúcspolitikus és energia-szakértő Hermann Scheer is jelezte. Amikor különböző vállalatok vagy intézmények különböző »fenntarthatósági jelentésekben« a »fenntarthatóság« és a »fenntartható« szavakkal dobálóznak, alaposan meg kell vizsgálni, hogy miről is beszélnek. Mindenkinek saját elképzelése van arról, hogy mi a fenntartható. Fenntarthatók azok az aktivitások, melyek emberi dimenziókon és hosszú időn át fennmaradnak anélkül, hogy az elkövetkező generációk igényeit korlátoznák. Az energia területén kizárólag a megújuló energia tartható fenn, és itt is csak az a formája, melynek előállítási módja tényleg hosszútávon is fenntartható lehet. Az aktuális bioenergia termelési mód sok fajtája nem is volt és nem is fenntartható.

 

hozzájárul-e a pedelecek elterjedése a fenntartható fejlődéshez?

A fenntartható energiatermelés kérdése nem a pedelec vagy a közlekedési szektor speciális kérdése, hanem egy elvi kérdés. Hermann Scheer az ún. »energiafordulatot« úgy írja le, mint a fordulat a teljes ellátás irányába megújuló energiával (100%), ami az emberi kultúra legnagyobb teljesítménye lehet az ipari forradalom óta. Számos műszaki megoldás létezik helyileg rendelkezésre álló megújuló energia hasznosítására. A geotermikus energia kivételével a teljesen megújuló energia azonban közvetlenül vagy közvetve mindig a napenergiát jelenti. Ezért a jövőben a megújuló energia előállításának problémája egyrészt egy technológiai probléma (milyen hatékonyan lehet a napenergiát, illetve annak indirekt formáit, mint a szél, a víz, a biomassza lehetőleg veszteség mentesen hasznos energiává átalakítani) és másrészt felület kérdése (mekkora felület szükséges ahhoz, hogy a szükséges energiaigényt napenergiával lehessen teljesíteni).

Bármely energiahordozó kiválasztására is kerül sor a megújuló energiákon belül, az energiaszükségletet drasztikusan csökkenteni kell, mert csak így lesz lehetőség a megújuló energiával való teljes ellátásra. Éppen ez a drasztikus fogyasztáscsökkentés az, amit a pedelec a belsőégésű motorokkal szemben kínál. Ha évi 15.000 kilométert veszünk alapul, amit egy háztartásban egy autó megtesz, és feltételezzük, hogy abból 2.000 km-t pedelecen is megtehetnénk, úgy ez durván legalább évi 20 × 49 = 980 kilowattóra egy autóra eső energia megtakarítását jelentené.

A pedelec szempontjából a pozitív mérleg fő oka – ami az 1 km-re eső CO2 kibocsátásra is vonatkozik – az autóval szemben, az a triviális tény, hogy a pedelec esetében egy olyan kerékpárról van szó, amelynek a motorteljesítménye kicsi. Ehhez még hozzájárul, hogy egy elektromotor hatásfoka lényegesen nagyobb, mint egy belsőégésű motoré.

 

aram_felulet.jpg

 

a kisebb energiafelhasználás is fenntartható forrásokat igényel

A pedelec kevés energiát fogyaszt, azonban a fenntarthatóság biztosításához az általa felhasznált energiát is megújuló energiaforrásokból kell megtermelni. A legcélszerűbb egy olyan áramellátóval szerződést kötni, amely kizárólag megújuló energiát forgalmaz. Ennek a kívánt hatása azonban csak akkor van meg, ha a pedelec tényleg olyan árammérő óránál tölthető fel, amelynek tulajdonosa az említett szolgáltatóval van szerződéses kapcsolatban. Ilyen lehet egy magánlakás vagy családi ház, vagy a munkahely valamelyik épülete. Az ún. »önkiszolgáltatók« között is pontosan különbséget kell tenni: valóban minden ügyfélnek kizárólag 100%-ban ökoáramot szolgáltat-e, vagy vannak-e különbségek, például ipari fogyasztók – akik számára fosszilis forrásokból termelt áramot szolgáltat – és privát fogyasztók között – akiknek megújuló energiából származó áramot ad el. Olyan áramellátót célszerű választani, amely kizárólag csak ökoáramot forgalmaz és azt minden fogyasztónak. Ausztriában működik egy állami kormányhivatalnak egy olyan weboldala (www.e-control.at), amelyen közzéteszik az Ausztriában engedélyezett áramszolgáltatók áramöszszetételét. Németországban ilyen kimutatás nem ismert, azonban a legtöbb áramszolgáltató weblapján közli áramösszetételét. Egy EU-s irányelv szerint ennek az adatnak a közlése kötelező.

 

mennyire öko az ökoáram?

De az ökoáram valóban megújuló energiaforrásból származik? A mai kapcsolati rendszerben és a mai termelési és tárolási kapacitások mellett nem lehet bármikor biztosítani azt, hogy az éppen felhasznált áram kizárólag megújuló energiaforrásokból származzon. A tiszta »ökoáram« esetében biztosítani kell annak a tanúsíthatóságát, hogy az áramszolgáltató egész éven át az ökoáramként szolgáltatott mértékben megújuló energiaforrásokat hasznosító erőművekből vásárolja. Ezt a tényt az államilag engedélyezett tanúsító cégeknek, mint pl. a TÜV-nek, a Bureau Veritas-nak rendszeres időközönként szigorúan ellenőrizniük kell. Az ellenőrzés során a kereskedő szerződött beszerzési forrásai összehasonlításra kerülnek az értékesítési szerződésekkel, továbbá az áramtermelőket szintén ellenőrzik. Más szóval, ha min-den áramvételező átállna ökoáram forgalmazására, akkor már nem lenne mód fosszilis energiaforrásokból előállított áram termelésére.

 

image from GoPedelec_Pedelec_kezikonyv-62.jpg

 

egy pedelec évi energiafelhasználása

A természetben végrehajtott próbautakból, melyeket az ExtraEnergy évente szervez, egy átlagos pedelecre 100 kmre esően 1 kWh áramfelhasználás esik. Hogy ez elképzelhető legyen: egy elektromos vízforraló 1 l víz felforralásához 1 kWh egy tizedét igényli. Egy 100 W-os villanyégő, amely 10 órán át van bekapcsolva, 1 kWh áramot fogyaszt. Egy belsőégésű motorral meghajtott autó viszont jelenleg 100 km-enként kb. 5 l üzemanyagot fogyaszt, és ez már a legoptimálisabb számítás. 1 l üzemanyag kb. 10 kWh energiát képvisel, úgyhogy 100 km-enként legalább 50 kWh az energiaszükséglet.

 

a pedelec használata valóban kevesebb autóval megtett km-t ereményez?

Ezzel kapcsolatban már néhány kísérlet lefolytatásra került így például Svájcban2 és Ausztriában3. Összességében a kísérletek azt mutatták, hogy a pedeleckel helyettesített összes utazás kb. 20 % – 50 %-át egyébként autóval bonyolították volna le. Abszolút számokban a svájci és még inkább a két osztrák kísérlet szerint kb. 800 km az, amit évente a pedeleckel megtesznek. Hozzá kell még fűzni, hogy a pedelec ezenkívül – még ha kismértékben is – a kerékpárral valamint tömegközlekedési eszközökkel megtett utakat is helyettesít.

A pedelec nyújtotta megtakarítási lehetőség ily módon nemcsak amiatt jelentős, hogy kismértékű az emisszió, hanem amiatt is, hogy egyéb pozitív hatásai is vannak.

 

követendő példa: törekvések a pedelec használatának és a megújuló energiaforrásokból nyert áramnak társítására

Ausztriában (2011-es adat) a vállalatok támogatást kaptak szolgálati pedelec vásárlására, amennyiben a vállalat igazolni tudta, hogy ökoáramot vásárol. A Cseh Köztársaságban 2011. év végéig kooperációs szerződés volt érvényben az ekolo pedelec kereskedő és a Nano ökoáram forgalmazó között. Amennyiben az ekolonál vásároltak pedelecet és a Nanoval kötöttek áramszolgáltatási szerződést, Nano az ügyfélnek egy pedelec évi áramfogyasztása átlagos értékének (10.000 km) megfelelő jóváírást biztosított (19.59 € illetve 500 CZK).

Az osztrák Elektrobiker kiskereskedő lánc weblapján arra hív fel, hogy csak ökoáramot használjanak! Hogy valaki, aki a támogatás vagy a jóváírás miatt az ökoáram vásárlása mellett döntött, meddig marad amellett, az nyitott kérdés. Az áramszállítási szerződéseket általában legkésőbb egy év elteltével lehet felmondani.

1 Európai Bizottság [2003]
2 Szövetségi Környezet-, Erdő- és Tájvédelmi Hivatal [2004]
3 Kairos [2010], Drage und Pressl


 

AZ ENERGIAFELHASZNÁLÁS ÉS A TARTÓS FEJLŐDÉS SZEMPONTJÁBÓL LEGFONTOS ADATOK

Az elektromotor max. tartós teljesítménye watt-ban 250,00

ExtraEnergy Test 2011 szerint 

Az 1km-re eső áramfogyasztás 10,31 Wh

100km-re eső áramfogyasztás  1,03 kWh

 

Átlagos akkumulátor-kapacitás 332,29 Wh

1 akkumulátor-töltésre eső átlagos hatótávolság km-ben 36,30 km

1kWh-ra eső CO2 kibocsátás  0.27 kg (nagy részben vízierőművekkel rendelkező országban előállított áram – Ausztria)

1kWh-ra eső CO2 kibocsátás kg-ban 0,84 kg (nagyrészt fosszilis energia hordozókra alapozott erőművekben előállatott áram – Görögország)

1kWh-ra eső CO2 kibocsátás kg-ban 1,01 kg (kerékpáros táplálkozása, egy osztrák átlagos fogyasztása)

Az átlagos évi pedelec áramszükséglet (kizárólagos közlekedési eszköz) alapján számított felületigény felső határa, feltételezett áramfelhasználás 270,00 kWh/a

Fotovoltaikus 2,70 m2
Biogáz 450,00 m2
Biomassza (növényi olajból előállított áram) 790,00 m2
Biomassza (fanyesedékből előállított áram) 1800,00 m2

FORRÁS Lewis et al. [2011].


←  GoPedelec kereskedők továbbképzése   |  Az egészséges életmód sem mellékes  →